2012. szeptember 4., kedd

Hittan vagy etika?



Az új tanév első napjainak újdonságai és kérdései között talán ez a legfontosabb, ami kapcsán össze kell szednem néhány gondolatot, ugyanis sok ál-, tév-, és félinformáció kering az iskola falai között, amelyet még nem sikerült minden elemében tisztáznunk.
Tehát egy sebtében összehozott GYIK "hittan vagy etika?" kérdéskörében, azaz

  • Tudod-e, mit jelent az egyik és a másik?
  • Melyik passzol jobban hozzád?
  • Mire vagy igazán kíváncsi?
  • Néhány dolog, amit megkérdeznél, de nem tudod, hogy fogj hozzá...


Ha az oldal aljára érve még mindig maradt kérdésed, továbbra is megkérdezheted, megpróbálok rá válaszolni...

***

  • Mivel foglalkozik az etika?

Szokásokkal, magatartásformákkal, az értékrenddel, ami valamilyen cselekvésre kötelez. Vizsgálja a döntéseket, azt, hogy a társadalomban milyen belső és külső kényszerítő erő alapján rendeződnek tetteink. Együttélésünk színterein vizsgálja az írt és íratlan szabályokat és azok elfogadását, elfogadhatóságát. Történeti részében megnézi, hogy adott cselekedeteknek milyen következményei voltak különféle időszakokban a társadalmakban. Leegyszerűsítve: tetteink és szándékaink kerülnek nagyító alá!
Arra keressük a választ, hogy adott élethelyzetben mit hogyan minősítünk.

  • Van-e semleges etika?

Nem jelenthetjük ki, hogy lenne. Mindenki a maga személyes meggyőződése alapján tart valamit erkölcsösnek, jónak, vagy követendőnek. Európában, országunkban a keresztény együttélési normákat követjük, ezért az etikaórán is hamar kiderül, hogy általában azt tartjuk jónak,
amit a bibliai történetek a jóról közvetítenek felénk.

  • Tart-e az iskolalelkész etikaórát?

Nem.

  • Érhet-e bármilyen hátrány vagy megkülönböztetés ha egyiket vagy másikat választom? Biztosított-e az oktatás bármilyen választás esetén?

Természetesen semmilyen hátrány vagy retorzió nem ér senkit azért, mert etikát vagy hittant választ. A döntés szabad mindenki számára. Ugyanakkor egyelőre inkább az etikaoktatás megszervezése és biztosítása okoz több fejtörést az iskola vezetésének - ha ez bárkit is aggodalmakkal töltene el...

  • Ki tanulhat hittant?

Mindenki, aki érdeklődik. A hittan választásának nem feltétele, hogy meg legyél keresztelve, hivatalosan valamilyen keresztyén közösséghez tartozz, vagy vallásosnak érezd magad.

  • Mi történik a hittanórán és ki tartja?

A hittant lelkészek és hitoktatók tartják. Az iskolalelkész által tartott evangélikus hittanon kívül választható katolikus és református hitoktatás is.
Az evangélikus hittanórákon terveim szerint a tananyag mellett mindig lesz helye éneknek/zenének és olyan kérdések megbeszélésének is, amelyek menet közben ébrednek fel bennetek.

  • Van-e osztályzat hittanból/etikából?

Mint minden órarendbe épített tantárgy esetében, úgy hittanból és etikából is van értékelés. Nem az a cél ugyanakkor, hogy minél többen megbukjanak, hanem hogy egyszerűen vegyük komolyan egymást.

  • Milyen a légkör?

A legfontosabb a nyitott bizalmi légkör. Az őszinte kérdéseket igyekszünk őszintén megválaszolni akkor is, ha nem a tananyaggal kapcsolatosak.

  • Mit fogunk tanulni?

Először bibliai történeteket ismerünk meg, hiszen ez az alapja nem csak a hittannak, de kultúránk jelentős részének. A művészetek és az irodalom világában is sokszor fontos szerepet kapnak.

  • Miért jó, hogy a Bibliáról tanuljunk?

Mert ezek a történetek örök igazságot tartalmaznak az ember lelki életéről, cselekvéséről. Pascal szerint minden ember lelkében Isten forma űr van, amit egyedül Ő képes betölteni.
Egész életünket bibliai elvek szerint éljük, a törvényeink is Tízparancsolatra alapulnak.
Számunkra a szeretet, hűség, tisztelet, az élet védelme a legfontosabb.

  • Istenről beszélünk egyfolytában?

Nem. Beszélünk önmagunkról és az erkölcsről is, akár az etikaórán. Elmondjuk ugyanakkor, hogy nem csak elvárások vannak a tetteinkkel kapcsolatosan, hanem erőt is kapunk a jó megcselekvéséhez. Kiderül, Ki a legfőbb jó.
Beszélünk a körülöttünk lévő világról, benne a mi a helyünkről.

  • Több-e, másabb-e az etika a hittannál?

Nem, ez fordítva van. Az etika sokszor szárazabb, inkább elemző tudomány, a személyes kérdésekben talán távolságtartóbb, hogy ne befolyásoljon egyik irányba se. A hittan során éppen a bibliai történetek kapcsán sokat foglalkozunk személyes kérdésekkel, az emberrel, mint test-szellem-lélek egységével, lelkünk dolgaival és a misztikummal is. A hittanórán is előkerülnek az erkölcsi kérdések, de nem függetlenül a világot alkotó Isten személyétől, hanem figyelembe véve őt.

  • Más is lehet tanulni hittanon, mint a Bibliáról beszélni?

Igen, tanulunk egyháztörténetet beszélünk a világvallásokról, és megismerjük más egyházak szokásait is. Az önismeretre is nagy hangsúlyt fektetünk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése