Nem a fiókból, hanem a márciusi gyülekezeti hírlevélből került ide ez az írás. És mivel böjtölni nem csak böjtben lehet, (lehet szükséges), talán most sem teljesen idejét múlt és időszerűtlen... Megosztom.
Alkalmassá válni
Gyógyító böjt, szépítő
böjt, méregtelenítő kúra, léböjtkúra, salaktalanítás, böjti receptek,
méregtelenítő tábor – csak néhány fogalom, abból az információáradatból, ami
ránk szakad, ha egy internetes keresőbe beütjük a „böjt” szót. Nem lehet nem
észrevenni, hogy a böjtnek micsoda divatja van, amely természetesen nem az
egyház életvezetési irányadásának megerősödéséből ered. Se szeri, se száma a
különböző ajánlatoknak, minthogy – a divathullámot meglovagolva – a magukra
valamit adó hotelek és wellness-központok a szezonnak megfelelően ontják
számunkra a szakmai felügyelet mellett „élvezhető” böjtkúrákat. S, hogy miért
fontos mindez? „Mert mint köztudott, nem
elég a testünk ápolása, karban tartása, a lélek és a szellem ápolása is épp oly
fontos ebben a mai rohanó világban” – tájékoztat némileg közhelyszerűen épp
egy szállodai weboldal.
De tudunk-e keresztyénként
ennél többet mondani a böjtről? Kell-e egyáltalán böjtölnünk?
A Szentírásban nincsen
egyértelmű parancs a böjtölésre, viszont van útmutatás a böjtölés helyes gyakorlatára.
Ez arra mutat rá, hogy a böjt természetes része a hívő életének, de nagyon
könnyen célt is téveszthet. Válhat mazochizmussá, hamis aszkézissé, Isten
előtti érdemszerzési kísérletté, de akár emberek előtti magamutogatássá is.
Isten által teremtett testünk – melyet Pál a Szentlélek templomának is nevez –
öncélú büntetése ugyanúgy téves, mint a test kultusza és középpontba helyezése.
Pál azt írja:
„megsanyargatom és szolgává teszem a testemet, hogy amíg másoknak prédikálok,
magam ne legyek alkalmatlanná a küzdelemre.” (1Kor 9,27) Azaz önuralmat,
önfegyelmet tanulok, mert egy olyan küzdőtéren vagyok, ahol kockázatos dolog
fegyelmezetlenkedni. Éppen ott bukhatom el leginkább, ahol a legmagabiztosabbnak
érzem magam.
Olyan bibliai példákat
vizsgálva, ahol a böjtnek fontos szerepe van, és pozitív módon jelenik meg,
hasonló motívumot találunk. Böjtölt Mózes a Sínai-hegynél a szövetségkötés
előtt, böjtölt Jézus a nyilvánosság elé lépését megelőzően, böjtölt az
antiókhiai gyülekezet, mielőtt Pált és Barnabást missziói útra küldte volna, és
böjtölt Pál és Barnabás is, mielőtt gyülekezetvezetőket neveztek ki. John Stott
így aktualizálja ezeket: „Amikor
szükségét érezzük, hogy Isten elé járuljunk valamiféle különleges vezetésért,
vagy áldásért, akkor elfordulunk az ételtől és minden olyan dologtól, ami
elvonja a figyelmünket.” A biblikus böjt igazi értelme és mélysége tehát az
Istennel való kapcsolatunk különleges elmélyülése, ami ugyanakkor az életünk
gyakorlati kérdéseihez a legközvetlenebb módon kapcsolódik. Ez egyben arra is
ráébreszthet, hogy mennyire hiányzik ennek a kultúrája, gyakorlata az
életünkből, miközben sokszor nélkülözzük azt az erőt és biztonságot, amit talán
csak a kapcsolatnak ez a mélysége adhat.
Érdemes lenne – nem
divathóbortokat követve – újra felfedezni az ebben rejlő erőt, amelyet maga Jézus
sem nélkülözött. Kevesebb dologra figyelni, hogy helyette rátaláljunk az isteni
vezetésre személyes és közösségi életünk meghatározó döntéseiben. Lemondani
valamiről, hogy ezáltal újra alkalmassá váljunk és felszabaduljunk a
szolgálatra.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése